vrijdag 27 februari 2015

Bhurjungkhola week 3

Namastèèèèèèèèè !
Hier is mijn wekelijkse blog opnieuw. Ik heb weer een fantastische week achter de rug. Hieronder vertel ik er alles over. Veel leesplezier!

Zondag 22/02: Sports day 3

Vandaag hebben de studenten wedstrijd lopen gedaan. Dit gebeurde weer op straat en aan de finish hing er een mooi lint waar de eerste met open armen ontvingen werd. Ik supporterde voor de jongens aan de zijlijn maar kreeg al gauw de kriebels om mee te doen dus ben ik er met enkele studenten achter gelopen. Ook voor de trouwe supporters hing het lint aan de finish. ;) Eens uitgelopen en wachtend op de vrouwelijke lopers hebben we even limbo gespeeld met het lint. Dit kende de leerlingen blijkbaar nog niet. Het is zo leuk om te zien hoe de kinderen hier altijd zo enthousiast zijn als je hen iets nieuws aanleert!
Naast het lopen en de limbo heb ik de mijn dansjes verder aangeleerd aan de studenten. Elke keer als ik ze ga halen om te dansen staan ze binnen de 2 minuten klaar in de klas. Ze vinden het blijkbaar leuke dansjes. ;) Klas 4 kon het ook niet laten om me om het halfuur te vragen om te dansen. Als ik dan tijd had stonden ze al allemaal klaar in de klas nog voor ik had toegezegd. Aan hen heb ik het dansje aangeleerd op het liedje ‘Logobitombo’ van Moussier Tombola.
Na school zijn we onze kurta en suruwal gaan oppikken in de lokale klerenmaker van het dorp. Dit is het uniform voor de vrouwelijke leerkrachten in de school maar elke vrouw in dit dorp heeft dit in haar kleerkast hangen om te dragen tijdens een speciale gebeurtenis. De kurta is de lange T-shirt en de suruwal is de wijde broek. We mochten de kleuren en het design zelf kiezen. En ik zou mezelf niet zijn moest roze niet aanwezig zijn in mijn dagelijkse uniform. ;)

Op de foto met de naaisters

Maandag 23/02: Sports day 4

Vandaag is de 4e en laatste sportdag. Of moet ik volleybaldag zeggen. Er was een wedstrijd tussen de meisjes, tussen de jongens en dan natuurlijk ook tussen de leerkrachten en de ouders. De hele school supporterde voor elke match. De leerkrachten verliezen al 5 jaar op rij van de ouders en ze dachten dat het dit jaar anders ging zijn doordat ik met hen meespeelde. Ik had enorm veel stress voor deze wedstrijd want iedereen verwachtte zoveel van mij. Ik hoopte natuurlijk op het beste en dat ik de geschiedenis ging ingaan als de Artevelde-studente die eindelijk won met de leerkrachten. Dit zal echter een droom blijven want jammer maar helaas, we zijn verloren. ;) Het blijft een ploegsport en het blijven natuurlijk mannen. Wat kan ik als vrouw veranderen aan de uitslag als de tegenstanders allemaal mannen zijn met enorm veel kracht en techniek. Ik heb mijn best gedaan maar het heeft niet mogen zijn. We hebben wel 1 set gepakt maar verder zijn we niet geraakt. ;) Omdat de school niet alleen de papa’s wou uitnodigen voor een sportnamiddag organiseerde het ook een grote stoelendans voor de mama’s. Dit was grappig om te zien ook al stond ik daar te beven van de stress voor de match die nog moest komen op dat moment. :p


’s Avonds hebben we onze gepaste kledij voor Parents day uitgekozen. Het is de gewoonte dat de vrouwelijke leerkrachten allemaal een sari dragen. Een sari is 1 groot doek dat helemaal rond je lichaam wordt gewikkeld. Je hebt er enkel nog een lange rok en een topje onder. De leerkrachten hebben allemaal dezelfde sari voor op deze dag maar aangezien wij geen sari hebben mochten we er een lenen van onze lieve moeders. Er was zoveel keuze maar uiteindelijk hebben we alle 3 voor dezelfde tinten gekozen zodat we een beetje bij elkaar pasten. Morgen is de grote dag waar we als 3 prinsessen naar school mogen vertrekken. ;)

Dinsdag 24/02: Parents Day

D-day! Een hele dag rondlopen met enkel een doek dat je beschermt. Gelukkig ben ik niet alleen en zijn Lisa en Anne-Lise even bezorgd. ;) We hebben ervoor gezorgd dat ons kapsel, make-up, nagellak en sari ongeveer hetzelfde was zodat niemand uit de boot viel. Ik heb me vrijwillig opgegeven als kapster om er een mooi geheel van te maken. ;) Op weg naar school werden we overal nagekeken en iedereen riep in het Nepalees naar Shushila hoe mooi we er wel niet uitzagen. Op school zelf werden we zo aangestaard dat het op sommige momenten ongemakkelijk werd. Maar iedereen vond het wel enorm mooi. Wat we niet wisten was dat rood eigenlijk het kleur is om te trouwen. Iedereen zag ons dus eigenlijk als 3 bruiden. ;) Ook hebben we eens stukje meegedanst bij een van de dansen die we de leerlingen aangeleerd hadden. Dé uitdaging van de dag! Maar we hebben het overleefd. ;) De leerlingen hebben de dansjes zeer mooi uitgevoerd. Ik ben zeer trots op iedereen. Voor de rest bestond de dag uit nog enkele traditionele dansen met erg mooi versierde meisjes. Elke danser werd aangekleed volgens zijn of haar kaste. Deze waren een voor een prachtig. Jammer dat we in België geen zo’n traditionele kledij en juwelen hebben. De dansen waren eigenlijk de intermezzo’s van al de speeches door de directie en de gasten. Gelukkig hadden we deze pauzes af en toe want ik heb het sowieso al moeilijk om mijn aandacht te houden bij zulke ellenlange speeches maar in het Nepalees is dit nog eens 100 keer zo lastig. ;) Maar de dag is zijn geheel was echt onvergetelijk!

Woensdag 25/02: Verjaardag

Cadeautje van de mama
Jeeeeeeeej het is mijn verjaardag vandaag! Forever 21! Happy birthday Lonneeeeeeeeee! :D Ik heb weer eens geluk want vandaag is er nog eens een lokale feestdag voor de verandering. EN Frauke en Geoffrey komen naar ons dorpje. Dubbel zo veel geluk! We zijn speciaal voor Geoffrey naar de trout farm gegaan om de forelkwekerij te bezichtigen en om er eentje te proeven ook natuurlijk. Hmmm ze zijn zo lekker! Daarna hebben we gekookt voor ons gastgezin en de buren: pannenkoeken met nutella en banaan. Iedereen vond het zeer lekker, vooral Kritika (ons zusje). Ze is al bijna even verzot op choco als mij. ;) Nadat we bekomen waren van de zoetigheid kwam Tara (ons mama) opeens tevoorschijn met een cadeautje voor mij. Het is een glazen kadertje met kamelen in en een klokje bij. Ik ben er echt superblij mee! Ik ga dit zeer goed koesteren en het zal mij in België altijd doen denken aan mijn 2e familie. Ook heb ik van Frauke en Lonne een cadeautje gekregen. Het is een houten plankje met ‘NAMASTE’ op dat we vorig weekend in de winkel zagen liggen. Ik zei toen tegen Frauke dat ik het supermooi vond en ze heeft het goed onthouden blijkbaar. Bedankt lieve zusjes!
Na al de verwennerij zijn we naar de rivier gewandeld. Frauke en Geoffrey gaan de mooie plekjes van Bhurjungkhola zeker niet gemist hebben. Als we terug in ons huisje waren hebben we genoten van een typisch Nepalese maaltijd: dhal (linzensoepje), bat (rijst), geitenvlees, spinazie en groentjes in curry. We hebben dit met onze handen opgegeten. Eerst is het een beetje wennen maar ik vind dat het eten daardoor nog lekkerder smaakt. Zeker allemaal eens proberen thuis! ;) Nadat we nog even uno hebben gespeeld zijn we allemaal in bed gekropen. Frauke en Geoffrey mochten in de kamer van Kuron (onze broer) slapen. Maar de nacht van hun leven hebben ze zeker niet gehad, of juist wel. Het bed was te kort voor Geoffrey, zijn benen kwamen helemaal over het bed als hij uitgestrekt lag en net deze nacht heeft het heel hard gestormd. Dit is de eerste nacht dat ik dit meemaak hier. De hele nacht heeft het geregend, gebliksemd en de donder was zo luid dat de ramen begonnen trillen en dat ik vreesde dat ze gingen breken. We hebben dus allemaal niet veel geslapen maar vooral Frauke en Geoffrey niet want zij lagen net onder het dak. Hopelijk hebben ze geen spijt dat ze zijn blijven slapen bij ons. ;)



Donderdag 26/02: Rondleiding school

De normale lesdagen zijn opnieuw begonnen. Frauke en Geoffrey zijn meegekomen naar school en ik heb ze een korte rondleiding gegeven. De directeur van de school heeft ze hartelijk welkom geheten door ze een sjaaltje te geven en een teeka op hun voorhoofd. (rood streepje) Niet veel later hebben ze opnieuw de bus genomen naar Pokhara.
’s Avonds aan tafel wist Kritika me te vertellen dat iedereen Frauke een zeer mooi meisje vond door haar blonde haar en blauwe ogen. Dit zien ze hier niet vaak. Terwijl ze ons dit vertelde zaten we alweer pannenkoeken te eten. Tara had dit klaargemaakt op Nepalese wijze. Het waren bruine, dikke pannenkoeken en hier eten ze dit met groentjes in curry. Ook zeer lekker. Gelukkig was er ook nog een beetje choco over om nog een zoete pannenkoek als dessert te eten. Hier kon Kritika ook geen neen tegen zeggen. De choco scoort hier goed. ;)

Vrijdag 27/02: Back to Pokhara

Vrijdag is telkens maar een half dagje les dus we kunnen wat vroeger dan anders vertrekken naar Pokhara. Een beetje sneller bij de zus en schoonbroer, joepie! We zijn lekker gaan eten en het was een gezellige avond. Morgen is onze laatste dag samen voor ze terug naar België vertrekken. We gaan er nog een leuke dag van maken!

Zaterdag 28/02: Laatste dag met Frauke en Geoffrey

Vandaag hebben we nog een laatste dagje genoten van elkaars gezelschap door enkele inkopen te doen zoals een witte T-shirt voor het Holi festival voor volgende week, een cadeau voor de 21e verjaardag van Lonne natuurlijk en nog enkele souvenirs. 's Avonds zijn we ook nog even met het bootje gaan varen. Een mooi afscheid van Pokhara, vind ik. :) Morgen nemen we afscheid van elkaar en keren mijn vriendjes terug naar België.
Ik ga ze allebei missen hier!



Op de bus met uitzicht op Bhurjunkhola


P.S.: Heel erg bedankt iedereen voor de verjaardagswensen en extra bedankt aan mijn familie voor de mooie kaartjes! Ze hangen al allemaal op in mijn kamer. :D En nogmaals gelukkige verjaardag aan mijn lieve mammie en zusje!! Ik heb een cadeautje meegegeven aan Frauke. ;) 

Mijn versierde muur. Bedankt iedereen!


P.S. voor de LO'ers, ziehier een anaconda! My anaconda don't :p


Geen opmerkingen:

Een reactie posten