vrijdag 20 februari 2015

Bhurjungkhola: week 2

Namasteeeeeeeee!

Deze week was een sporty week met veel vrije momenten. Er zijn zoveel fijne dingen gebeurd dat ik over elke dag wel een half boek kan schrijven maar ik zal het zo kort mogelijk houden zodat jullie nog net de Nepalese sfeer kunnen opsnuiven. Het is misschien soms een beetje gedetailleerd maar de mooiste momenten zitten vaak in de kleine dingen. Veel leesplezier!


Zondag 15/02: lesdag
Op zich was dit een zeer normale schooldag waarbij ik mijn skills als leerkracht in de klas weer een beetje kon optimaliseren. ;) Op zondag geef ik 2 lessen science, 2 lessen (math en computer science) samen met Bram en help ik Anne-Lise bij een les in de kleuterklas. Het 8e en laatste uur van de dag zijn veel leerkrachten vrij want de kleutertjes en de klassen t.e.m. klas 3 mogen naar huis gaan. Al vlug vroeg Shiva (1 van de leerkrachten) of we wouden volleyballen ter voorbereiding van Parents Day. Parents Day gaat volgende dinsdag door op school. Je kan het vergelijken met een schoolfeest van België. Alle ouders komen kijken naar een show van alle dansjes die hun kinderen hebben aangeleerd. Hierbij zullen ook 2 dansjes zitten die wij hebben gemaakt. Ook wordt er die dag een volleybalmatch gespeeld: leerkrachten vs. ouders. Al 5 jaar op rij winnen de ouders van de leerkrachten dus de teachers crew kan de voorbereiding wel gebruiken. ;) Al snel hadden de leerkrachten door dat ik dit spel niet voor de eerste keer speelde. Alle mannelijke leerkrachten hebben hier zeer veel balgevoel en enorm snelle reflexen. Bij de vrouwen is er echter nog wat werk aan de winkel. ;) Daarom waren ze zeer verrast dat ik als meisje kon slaan op een bal. De passeur van mijn team had dit ook door en plots ging bijna elke bal mijn richting uit. De klassen die wel nog les hadden waren te nieuwsgierig en kwamen allemaal rond het volleybalveld staan. De sfeer kon niet beter en ik heb me nog eens volledig kunnen uitleven in het volleyballen. Mijn dag kon niet meer stuk!

Maandag 16/02: danscompetitie
Kritika in dansoutfit
Maandag moest ik maar een half dagje lesgeven want in de namiddag was er een grote danscompetitie. De leerlingen die wouden konden hun zelfgemaakte dansjes tonen aan de hele school. Er waren 7 solodansers en 6 groepsdansen. Het waren allemaal traditionele dansen. Het typische aan deze soort dans is het draaien met de polsen en het sierlijk bewegen van de handen en vingers. Het zijn zachte bewegingen hoofdzakelijk met de armen. De dochter van de familie waar we verblijven heeft de groepsdans gewonnen samen met haar team. Ik zou graag een filmpje ervan op mijn blog zetten maar hiervoor gaat het internet veel te traag.
Na de danscompetitie was er een programma van klas 9 voor klas 10 omdat het hun laatste jaar is in de school. Ze maakten eten voor alle leerlingen van klas 9 en 10 en voor alle leerkrachten, ze bereidden enkele liedjes voor en een paar korte speeches en daarna was het dikke party. ;) Er was muziek en iedereen begon te dansen! De meisjes kwamen spontaan naar ons en begonnen met ons te dansen. Er was ook een korte battle tussen een meisje en een jongen. De battle gaat er helemaal anders aan toe dan bij ons maar het was prachtig om te zien. Om 18u moesten alle leerlingen naar huis en zijn we met de leerkrachten die overbleven nog iets gaan drinken. De leerkrachten zijn echt zeer spontaan en open, het voelt alsof ik gewoon met een groep vrienden op pad ben. Alleen dan dat we in het Engels moeten spreken. ;)
Klasfoto met klas 10, de afgestudeerden.
Selfie met de toeschouwers van de danscompetitie ;)

Dinsdag 17/02: Shivaraatri
Lijkverbranding aan de rivier
Vandaag is het Shivaraatri. Een nationale feestdag waar de bevolking de god Shiva eert door in een van de vele tempels een bepaald ritueel te doen. De meesten onder hen eten die dag overdag niets waarna ze ’s avonds na het ritueel des te meer genieten van hun maaltijd. Na het bezoeken van de tempel hebben ik, Lisa en Anne-Lise eens een wandeling door het dorpje gemaakt. Ik wou al lang eens naar de rivier gaan kijken die we van ver konden zien uit de bus op weg naar Bhurgungkhola. Het is er echt prachtig! De grote brede rivier ligt vlak naast een enorm hoge muur. Het doet me altijd denken aan ‘The Wall’ van Game of Thrones. Zo hoog en machtig, het lijkt wel alsof het ons scheidt van een heel andere wereld maar eigenlijk ligt er bovenaan de top gewoon een ander dorp. Onze Nepalese moeder (Shushila) gaat er met ons eens naartoe op een vrije dag. Ik ben al benieuwd! Toen we helemaal zen waren van de rivier en het mooie uitzicht hoorden we opeens gefluit. Eerst wisten we niet van waar het kwam maar dan zagen we enkele kleine ventjes zwaaien bovenaan the wall. Het leken wel kleine playmobile-mannetjes. Dit bewijst nog maar eens hoe hoog de muur is. Jammer dat er die dag nogal wat mist was waardoor de bergen in de verte niet goed zichtbaar waren.
Na het avondeten hebben we nog een ander leuk ritueel ontdekt speciaal voor deze dag. Op enkele plaatsen in het dorp vonden we kampvuren waar ze lange stokken suikerriet in het vuur staken. Ze lieten deze opwarmen en sloegen ze daarna met al hun macht kapot op een steen of een laag muurtje. Dit gaf een enorme knal. Het deel dat van de stok knalde, was lekker opgewarmd suikerriet dat we daarna van de stok knabbelde. Vele bommetjes later vertrokken we opnieuw naar de tempel waar we samen hebben gedanst met de lokale bevolking. We kwamen er nog maar net toe en een geestige dame trok ons al onmiddellijk op de dansvloer. Op live muziek van de mannen dansten de vrouwen en kinderen. In het begin waren het enkel wij, de Gooris (blanken), die dansten maar niet veel later vonden ook de Nepalese vrouwen hun moed om voor het grote aantal mensen te dansen. Shivaraatri is ook de enige dag van het jaar dat Marihuana toegelaten is in Nepal. Hier genieten de Nepalezen dan ook van. Bij de een was dat al meer zichtbaar dan bij de ander. ;) Topavond!


Woensdag 18/02: Sports day 1
Vanaf vandaag begint sports day. Ze noemen het sport’dag’ maar eigenlijk duurt het tot en met maandag. Sommige sporten zijn als voorbereiding op Parents Day zoals dans en volleybal. Vandaag was het voor de oudste klassen 800m estafette op straat (jongens), 400m estafette op de speelplaats (meisjes) en kogelstoten. De kleutertjes amuseerden zich met allerhande spelletjes zoals de stoelendans, chocoladerace, ballonnenstamp en het spelletje ‘in and out’. De spelen zijn goed georganiseerd maar wat ik jammer vind is dat er veel leerlingen zijn die eigenlijk bijna niets van sport doen op deze dag. Er is niet genoeg intensiteit voor iedereen. Ik heb gelukkig een deel van de leerlingen in beweging kunnen brengen door hen een dansje aan te leren op ‘Uptown Funk’ van Bruno Mars. Dit is het dansje die ze zullen tonen aan hun ouders en alle leerkrachten op Parents Day. Ik ben enorm geschrokken van het niveau van de leerlingen op vlak van dansen. Ritme en soepelheid vloeien door heel hun lichaam en brein, ik toonde nog maar een pasje voor en ze waren er allen direct mee weg. Het grappige was ook dat als ik iets voordeed en op het ritme telde of geluidjes maakte ze me onmiddellijk nadeden met dezelfde telling en geluidjes erbij. ;) Geslaagde dag!
Kogelstoten op de speelplaats

Donderdag 19/02: Warmwaterbron
Het lijkt vuil water maar 
dat is het niet ;)
Lucky us, vandaag de 2e feestdag van de week. Het is democracy day. Op deze dag zijn er geen bijzondere rituelen of tradities dus we zijn samen met enkele leerkrachten naar een natuurlijke warmwaterbron gegaan. Voor we vertrokken hebben we ons even ingelicht bij onze moeders wat daar precies de bedoeling is en hoe we in het warme water konden vertoeven. We hadden al zo’n stil vermoeden dat in bikini baden hier niet aan de orde is. ;) We mochten dan ook een soort doek lenen van onze moeders. Het is een typische bad-outfit voor de vrouwen hier. Gelukkig maar dat we deze outfits hadden want we waren niet de enige die een warm badje wouden op die dag. Het warme water was heerlijk! De bron lag net naast een prachtige rivier en we waren omringd door enorme bergen. Zo’n badje zou ik wel elke dag kunnen nemen. ;)

Morgen is het eindelijk zover en ga ik mijn lieve grote zusje terug zien. Ze is vandaag veilig aangekomen in Kathmandu en morgen spreken we af in de Butterfly Lodge waar ze ook zal verblijven samen met haar vriend. Ik kan niet wachten om hen te zien!

Vrijdag 20/02: Sports day 2
Verspringen
De sporten van vandaag waren verspringen, hoogspringen, volleybal en dansen. Zeer fascinerend hoe ze het hier allemaal voor elkaar krijgen met zo weinig materiaal. Maar vandaag werd het eens tijd voor wat meer eigen initiatief dachten we, aangezien we nu toch al goed ingeburgerd zijn in de school. Het schoolsysteem zit eigenlijk al zeer goed in elkaar dus we hebben nog niet zo veel vernieuwende dingen gedaan. Behalve dan onze manier van lesgeven natuurlijk. Dit is helemaal anders dan de leerkrachten hier en zeer verrijkend voor hen. We hebben ook nog enkele leuke ideeën voor de hygiëne van de kleutertjes en de decoratie van de klassen en de speelplaats. We hebben deze ideeën al eens laten vallen bij Santos, de organisator van de school, maar de uitwerking zal voor de volgende weken zijn want nu is het te druk door de sportdagen. We zijn dus beginnen denken over hoe we de sportdagen op een leuke manier van start kunnen laten gaan en toen kwam het idee om een grote opwarmingsdans te doen met de hele school. Dit hebben we vandaag dan ook gedaan na de assembly. De leerkrachten en leerlingen vonden het zeer leuk dus vanaf nu doen we dit elke morgen bij de komende sportdagen. Het is echt een fijn gevoel om te zien dat ze ons idee en de uitvoering ervan geslaagd vonden!
Hoogspringen over 1m50!!

Na school toen ik op weg was van de bushalte in Pokhara naar de Butterfly Lodge zag ik Frauke en Geoffrey wandelen in de verte. Ik wou ze doen schrikken door hen aan te vallen langs achter maar Geoffrey hoorde mij aanlopen met mijn duizend zakken. ;) Het deed enorm veel deugd om een stukje van mijn familie terug te zien! 




_________________________________________________________________________________

Leerlingen die ons graag vergezellen tijdens
elke gebeurtenis:
Kajan, Susma, Susmita en Susma.

De pelouse ;)


THE Wall


Uitzichtje vanuit de bus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten